Værdigrundlag for Frederiksberg Privatskole
Skolens værdigrundlag findes i skolens vedtægter. Værdigrundlaget er alment, længerevarende og skolens fundament. Værdigrundlaget er ikke til diskussion, og det kræver en vedtagelse på generalforsamlingen at ændre det.
Naturligvis skal værdigrundlaget tolkes i sin samtid, altså være genstand for en større debat om, hvordan vi tolker og effektuerer værdigrundlaget.
- 2 Skolens formål er at drive privat grundskole efter de til enhver tid gældende love og regler for friskoler og private grundskoler.
Stk 2 Skolens skal give en undervisning, som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Stk. 3 Skolen skal forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre.
Stk. 4
- Frederiksberg Privatskole virker uafhængigt af og er uden tilknytning til religiøse og politiske interesser.
- Skolens anser det som en væsentlig opgave at give eleverne elementære eksakte kundskaber, således at de kommer i besiddelse af den viden, der kan støtte dem i deres videre uddannelse og virke.
- Skolen finder det vigtigt, at eleverne bibringes den almene dannelse og orientering, som er nødvendig for deltagelse i et demokratisk samfund.
- Skolen ser det som et af sine formål, at hver elev får mulighed for at udvikle en selvstændig personlighed.
I det daglige arbejde med fagligheden på skolen betyder det:
- At lærerne er engagerede og fagligt meget kompetente
- At lærerne stiller passende krav ud fra elevernes forudsætninger
- At den elev, som gør sig umage, gør det godt nok.
- At skolens lærere efteruddannes løbende.
- At lærerne arbejder i fag-teams, hvor den pædagogiske og faglige debat holdes i gang.
- At eleverne får lektier, som har til formål at træne konkrete færdigheder samt at lære at organisere tid og hjemmearbejde, da eleverne får brug for disse kompetencer i uddannelses- og arbejdsliv.
- At skolen prioriterer indkøb af relevante og moderne undervisningsmidler meget højt.
- Ro og stabilitet sikrer høj faglighed
- To-lærer ordning i en del timer
- At vikartimer tilrettelægges og gennemføres med fagligt udbytte.
I det daglige samarbejde med forældrene betyder det:
- At skolen og forældrene har gensidige forventninger til hinanden.
- At eleverne møder undervisningsparate, mætte og veludhvilede
- At forældrene er engagerede i deres børns skolegang og bakker op om skolen.
- At skolens afholder 1-2 forældremøder årligt.
- At skolen afholder 2 skole/hjem samtaler årligt – dog 1 samtale i 9. klasse.
- At der gensidigt kommunikeres ordentligt og konstruktivt.
- At eleverne overholder deres undervisningspligt.
- At forældre følger med på ForældreIntra
I det daglige arbejder viser den demokratiske grundholdning sig ved
- At skolens bestyrelse er forældrevalgt på generalforsamlingen.
- At skolen har et elevråd
- At skolen har et lærerråd
- At der er et gensidigt højt informationsniveau mellem skole og hjem.
- At skolelederens dør (oftest) står åben – alle skolens brugere er velkomne til dialog.
Det daglige arbejde med at forberede eleverne til at leve i et land med frihed og folkestyre viser sig ved
- At vi fra alle på skolen forventer tolerance, ansvarlighed og respekt for hinanden.
- At vi arbejder med begreberne medbestemmelse og retfærdighed.
- At der i undervisningen arbejdes løbende med demokrati og folkestyre.
- At alle klasser er repræsenteret i elevrådet.
- At skolen ikke har et politisk eller religiøst tilhørsforhold.